Online/Digitale Fondsenwerving

Alle soorten online fondsenwerving


Online fondsenwerving vindt op diverse manieren en via veel verschillende kanalen plaats. Een paar voorbeelden:


  • SEA = Search Engine Advertising
  • SMA = Social Media Advertising
  • Via de website
  • Donatie landingspagina's
  • Via nieuwsbrieven
  • Via open en gesloten donatieplatformen
  • Via social media(kanalen)
  • Via gaming platformen
  • Etc.


Fondsenwerving via Search Engine Advertising


SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online fondsenwerving waarbij zoekmachines ingezet worden om donateurs te bereiken.


Bekende partijen zoals Google en Microsoft hebben vaak advertentieprogramma's waarmee goede doelen advertenties kunnen plaatsen binnen hun zoekmachines zoals Google en Bing. Google biedt via hun Google voor Non-profits programma de mogelijkheid aan fondsenwervende organisaties die aan de criteria voldoen om voor maximaal 10.000 dollar per maand binnen hun Google Ads programma advertenties te plaatsen. Maar als donateur moet je weten dat ook fondsenwervende organisaties los van "gratis" kunnen adverteren ook vaak extra geld investeren om bij zoekopdrachten naar boven te komen.

Fondsenwerving via Social Media Advertising


SMA is een afkorting die staat voor Social Media Advertising. In het Nederlands wordt dit social media adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online fondsenwerving waarbij sociale netwerken ingezet worden om donateurs te bereiken.


Bekende partijen zoals Facebook en Snapchat en TikToken hebben vaak advertentieprogramma's waarmee goede doelen advertenties kunnen plaatsen binnen hun sociale netwerk. Als donateur moet je weten dat fondsenwervende organisaties vaak geld investeren om bij sociale netwerken naar boven te komen met informatie over de organisatie om zo geïnteresseerden te bereiken en jou te converteren tot een vaste donateur.

Fondsenwerving via de website


Het meest logische kanaal om donateurs en donaties te werven gebeurt via de eigen website van een fondsenwervende organisatie. Alle zichzelf respecterende fondsenwervende organisaties hebben een Steun ons of Doneer Nu pagina waarmee het mogelijk is eenmalig of doorlopend als vaste donateur geld te geven.


Naast een website zullen veel fondsenwervende organisaties ook op speciale domeinnamen landingspagina's inzetten om geïnteresseerden aan te zetten een donatie te doen aan de organisatie. Dit zijn veelal korte fondsenwervende pagina's met precies 1 campagne, actie of project van de fondsenwervende organisatie.

Fondsenwerving via een nieuwsbrief


Meestal wordt de achterban bij een fondsenwervende organisatie op de hoogte gehouden via een nieuwsbrief. Echter zullen fondsenwervende organisaties ook in de nieuwsbrief de optie aanbieden Steun ons of Doneer Nu waarmee het mogelijk is eenmalig of doorlopend als vaste donateur geld te geven. Een nieuwsbrief is een makkelijke en simpele manier om informatie te delen en dit kanaal direct als fondsenwervende kanaal in te zetten.

Fondsenwerving via donatieplatformen


Meer en meer hebben fondsenwervende organisaties een eigen online donatieplatform voor zowel ”Events” als "Kom in Actie" als "Online collecteren" fundraising acties binnen de website geïntegreerd of via een aparte eigen domeinnaam.


Actievoerders kunnen een geefpagina maken die ze kunnen delen met hun kennissen en familie om zo geld in te zamelen voor hun favoriete goede doel. Meer en meer geldt dat iedereen ook voor zichzelf als particulier in actie kan komen en geld kan inzamelen via zogenaamde open donatieplatformen waarop zowel fondsenwervende organisaties als particuliere geefvragen staan.


Fondsenwerving via gaming platformen


Meer en meer bieden online platformen de mogelijkheid om te doneren aan een fondsenwervende organisatie of aan diegene die zich presenteert op het desbetreffende platform. Bij gaming zie je als voorbeeld via Twitch de mogelijkheid om donaties te vragen tijdens een live gaming video waarin aan kijkers opgeroepen wordt online te doneren.

Fondsenwerving via sociale netwerken


Meer en meer bieden online sociale netwerken de mogelijkheid om te doneren aan een fondsenwervende organisatie of aan diegene die zich presenteert op het desbetreffende sociale netwerk. Bij sociale netwerken zoals Facebook en Instagram kun je zogenaamde fundraisers starten voor een goed doel.