Ethische en donateurgerichte fondsenwerving

Waarom zou u geven aan een goed doel?

Goede doelen hebben vandaag, meer dan ooit, extra middelen nodig. Een betere wereld wordt door donateurs mogelijk gemaakt. Dus doneer aan datgene wat u echt belangrijk vindt.


Stichting Donateursbelangen geeft voorlichting aan individuele particuliere donateurs met betrekking tot de manieren waarop deze particuliere donateurs benaderd worden om (vaste of eenmalige) donateur te worden en geeft tips waarmee je bij het geven aan goede doelen rekening kunt houden.


Tips bij doneren


1. Geef met je hart, maar geef ook met je hoofd. 


Doe zelf onderzoek naar de organisatie waaraan je wil geven en controleer of de organisatie aangesloten is bij Donateursbelangen (waarden = ethische fondsenwerving) en/of het CBF (normen = strenge kwaliteitseisen) om ervoor te zorgen dat je met vertrouwen kunt geven. We raden je ten zeerste aan om een non-profitorganisatie met een bewezen staat van dienst te steunen die al meerdere jaren bestaat. Zij zorgen voor meer verantwoording dan persoonlijke (particuliere) fondsenwervers en jouw gift is wellicht fiscaal aftrekbaar als je aan een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) doneert.


2. Vermijd situaties met hoge druk.


Het is oké om even de tijd te nemen om te bepalen hoe en waaraan je wil geven. Wees voorzichtig bij het geven via de telefoon of in persoon. De kans is groot dat er eerst een groot gedeelte van jouw donatie bij een tussenpartij terechtkomt. 


3. Doneren tijdens een crisis?


Zoek naar een duidelijke strategie hoe de non-profitorganisatie op een bepaalde crisis reageert. Zijn ze bijvoorbeeld toegerust om humanitaire goederen en diensten efficiënt en kosteneffectief te leveren via geautoriseerde partijen? Heeft de organisatie een speciaal fonds, waardoor jouw donatie specifiek naar die hulpverlening gaat? Een speciaal fonds betekent dat je jouw giften kunt beperken tot een specifiek doel.


4. Doneer via een vertrouwde bron. 


Wees op je hoede bij het klikken op links op sociale media of e-mail. Direct doneren via de website van de non-profitorganisatie of via een Nederlands donatieplatform is veiliger. Bovendien biedt doneren met een creditcard of PayPal u extra bescherming in vergelijking met doneren met bankoverschrijvingen of iDeal betalingen.


Fondsenwerving


Wat veel donateurs wellicht (nog) niet weten is dat veel non-profitorganisaties professionele fondsenwervers in dienst hebben om zoveel mogelijk fondsen (giften) te werven voor de doelstelling van de non-profit waarvoor zij werken. Hier is niets mis mee. Goede fondsenwervers halen belangrijke euro's op voor datgene waar een non-profit zich sterk voor maakt. 


De middelen die fondsenwervende afdelingen binnen non-profits ter beschikking staan en die benut worden sommen wij hieronder op zodat donateurs weten op welke manieren zij benaderd worden om donateur te worden waarbij getracht wordt de persoon in kwestie die benaderd wordt uiteindelijk te converteren tot een vaste donateur die jarenlang blijft geven. Non-profits kennen niet voor niets werving en behoud afdelingen. 


Ethische en donateurgerichte fondsenwerving


Ethische en donateurgerichte fondsenwerving betekent rekening houden met de wensen en voorkeuren van donateurs.


Op basis van voorkeuren door de donateur zelf in- en/of aangegeven wordt bepaald hoe de donateur benaderd mag worden door een fondsenwervende organisatie. Alle fondsenwervende organisaties doen er goed aan de donateur deze mogelijkheid (online) te bieden omdat het donateursvertrouwen goede doelen hierdoor zal vergroten. 


Voor meer uitleg over Ethiek en donateursvertrouwen zie deze pagina.

Fondsenwerving technieken

Face to Face fondsenwerving

Dit is een rechtstreeks gesprek face to face tussen een fondsenwerver van een non-profit aan de deur of op straat en de potentiele donateur. Dit wordt ook wel straatwerving of deur-aan-deur fondsenwerving genoemd.

Direct dialoague

deur-aan-deur

Straatwerving

Deur aan deur collecteren

Online & digitale fondsenwerving

Our awesome features

Online fondsenwerving vindt op diverse manieren en via veel verschillende kanalen plaats. Een paar voorbeelden:

SEA = Search Engine Advertising

SMA = Social Media Advertising

Via de website / landingspagina's

Via nieuwsbrieven

Via open & gesloten donatieplatformen

Via sociale netwerken

Via gaming platformen


Crowdfunding & Donatieplatformen

Our awesome features

Wil jij geld inzamelen voor of doneren aan een doel dat je aan het hart gaat,? Dit kan via diverse crowdfunding websites. Wij leggen je uit waar je als donateur op moet letten bij het doneren aan zogenaamde crowdfundingacties.

Crowdfunding

Donatieplatformen


Nalatenschappen

Nalatenschappen zijn voor de inkomsten en daarmee de doelstelling van goede doelen steeds belangrijker. Een nalatenschap, ook erfenis genoemd, is het geheel van bezittingen en schulden die een overleden persoon achterlaat. Deze kunnen ook nagelaten worden aan non-profits.

Legacies

Erfenis

Our awesome features

Telemarketing

Our awesome features

Telemarketing (TM) of telefonische verkoop is het verkopen of aanprijzen van datgene wat een non-profit doet door direct contact te maken via een telefonisch gesprek. Mensen die dit werk verrichten worden telefonische verkopers, telemarketeers of agents genoemd en werken voor telemarketing bureaus of agencies die zowel extern ingehuurde bureaus kunnen zijn als een interne afdeling van het non-profit waarvoor zij bellen, dit doen zij in een callcenter. De mensen die zij bellen zijn op het moment van het telefoongesprek een prospect, of een potentiële donateur met als doelstelling deze potentiële donateur over te halen minimaal eenmalig maar het liefst doorlopend te laten doneren aan de desbetreffende non-profit.

Telefonische verkoop

Call Center

Contact Center


Loterijen

Goededoelenloterijen steunen goede doelen. De deelnemers maken door het kopen van loten kans op een geldprijs. Een deel van het bedrag dat ze betalen voor loten gaat naar een goed doel.

Loterijen

Nationale Postcodeloterij

VriendenLoterij

Nederlandse Loterij

Fairshare Nederland

Our awesome features
Our awesome features

Directmail

Hoewel het kanaal vaak wordt neergezet als aflopende zaak, is Direct Mail nog altijd één van de meest gebruikte fondsenwervingskanalen om vaste donateurs te werven voor en door non-profits. Er zijn talloze bedrijven die aangeven dat ze weten wat er nodig is om maximale respons uit een dm-pack te halen. Ze leggen daarnaast aan non-profits uit hoe je bij de doelgroep ‘binnenkomt’ en ‘binnenblijft’ (werving + behoud). In de volksmond worden persoonlijke directmail brieven ook wel bedelbrieveng genoemd.

DM = DirectMail

Bedelbrieven

DRTV

Via DRTV = Direct Response Television betrekken non-profits u als kijker heel bewust bij hun verhaal. Een goede succesvolle video zorgt ervoor dat er een snaar geraakt wordt bij potentiele donateurs. Een spot uitzenden in de commerciële tijd van een omroep of zender vraagt om herhaling en een lange adem en kost dus vaak ook veel geld. Non-profits doen dit alleen als ze dit ook daadwerkelijk donateurs oplevert. Dus DRTV commercials spelen in op uw emotie om donateur te worden van het desbetreffende goede doel.

Direct Response Television

Our awesome features
Our awesome features

Geefkringen

Een geefkring is een vorm van participatieve filantropie waarbij groepen individuen hun eigen geld of tijd doneren aan één of meerdere goede doelen. Ze beslissen gezamenlijk aan welke liefdadigheids- of gemeenschapsprojecten ze geld of tijd doneren en proberen daarbij hun bewustzijn en betrokkenheid te vergroten in de zaken die onder het liefdadigheids- of gemeenschapsproject vallen. Fondsenwervende organisaties ook zelf een geefkring opzetten en zo’n geefkring als het ware kant-en-klaar aanbieden aan donateurs.

Geefkring