Callcenters & Telemarketing

Op deze pagina deelt Donateursbelangen Informatie met betrekking tot callcenters & goede doelen. We leggen uit hoe je als donateur kunt voorkomen dat je nog langer gebeld wordt door een goed doel nu het bel-me-niet register (BMNR) niet langer bestaat.

Callcenter nummers die uit naam goed doel bellen


In de lijst hieronder staan de CallCenter telefoonnummers die potentiële of vaste donateurs bellen uit naam van het desbetreffende goede doel om een donatie te doen of een bestaande donatie te verhogen.


  • Artsen zonder Grenzen
  • Zij benutten het callcenter van CM.COM wat belt vanaf de volgende telefoonnummers:
  • 0202134141
  • 0202134132
  • KWF
  • Zij benutten een callcenter dat belt vanaf de volgende telefoonnummers:
  • 0367111677
  • 0208003538 (staat op naam van De Telefoongids Holding BV)


Wat te doen als u niet gebeld wil worden?


Het gesprek via de telefoon en de werving van donateurs en vrijwilligers (telemarketing) via call centers is wettelijk geregeld via de Wet Telecommunicatie in Nederland. Consumenten en in dit geval donateurs mogen alleen gebeld worden voor commerciële, charitatieve en ideële doeleinden wanneer zij daar expliciete toestemming voor hebben gegeven, óf als er sprake is van een klantrelatie.


Omdat goede doelen wezenlijk anders zijn dan commerciële partijen en om steun en hulp vragen bij het publiek, is het begrip klantrelatie verruimd voor goede doelen. Dit betekent dat goede doelen donateurs, vrijwilligers of deelnemers aan een manifestatie kunnen bellen zonder voorafgaande toestemming. Stichting Donateursbelangen staat op het standpunt dat er voor goede doelen eigenlijk geen uitzondering gemaakt moet worden. Zeker niet omdat goede doelen vaak via dataverrijking achter het nummer van een donateur komen wat nooit door de donateur zelf is afgegeven aan het goede doel in kwestie. Waarom zou een goed doel jou mogen bellen zonder dat er vooraf toestemming is gegeven? Stichting Donateursbelangen vindt dit raar. Dit kun je vergelijken met het spammen via e-mail waarbij ook nooit toestemming is verleend. Echter kun je niet langer in Nederland een anti-spam oplossing zoals het bel-me-niet register gebruiken omdat dit sinds 1 juli 2021 opgeheven is en je dit alleen nog per goed doel kunt regelen.


Mensen die geen telefoontjes van goede doelen willen ontvangen ook al zijn ze donateur, vrijwilligers of deelnemer van een manifestatie kunnen dit tijdens het gesprek aangeven via het wettelijke 'Recht van Bezwaar' (vroeger heette dat ‘Recht van Verzet’). Het goede doel stopt dan met de telefonische benadering. Dit recht kan alleen per organisatie ingezet worden en niet in één keer voor alle organisaties die aan telemarketing doen.


Stappenplan om niet langer gebeld te worden door een goed doel

Stappen die genomen kunnen worden om niet langer gebeld te worden door een goed doel waarbij dit wel of niet via een callcenter plaatsvindt:


  1. Vraag tijdens het telefoongesprek om recht van bezwaar. Ieder goed doel dat rechtstreeks of via een callcenter belt met een donateur moet de donateur de mogelijkheid bieden af te komen van ongewenste telefoontjes uit naam van het goede doel. Dit wordt recht van bezwaar genoemd. Dit is de snelste en beste manier om van ongewenste telefoontjes af te komen uit naam van het goede doel dat belt
  2. Maak gebruik van de voorbeeld Recht van bezwaar brief die aangeboden wordt door Consuwijzer.nl via deze link.
  3. Komt u ondanks alle moeite niet van deze gesprekken af blokkeer dan het telefoonnummer via uw smartphone. Bij vaste lijnen kan dit waarschijnlijk (nog) niet maar de meeste smartphone beschikken over de mogelijkheid een telefoonnummer te blokkeren via de telefoon app.
  4. Denkt u dat een goed doel zich niet aan de regels houdt? Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer.


Regels voor telemarketeers

Telemarketeers moeten zich aan een aantal regels houden. Dat staat in de Reclamecode Telemarketing. Een telefonische verkoper: 


  • moet direct je nummer verwijderen als je daarom vraagt. Hij kan je niet verplichten eerst een bandje af te luisteren over het recht van bezwaar. Als je tijdens het gesprek aangeeft dat je gebruik maakt van het recht van bezwaar en niet meer gebeld wilt worden, dan is de telefonische verkoper verplicht dat verzoek direct te verwerken. 
  • moet vooraf vertellen hoe lang een gesprek duurt
  • moet laten weten wie hij is en waarom hij belt
  • moet vanuit een zichtbaar telefoonnummer bellen. En je moet het nummer kunnen terugbellen. 


Bel-me-niet register?

Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven. Je kunt je als donateur dus niet langer centraal laten afmelden via een register waarbij je aangeeft niet gebeld te willen worden.


Tot 1 juli 2021 mocht je ongevraagd gebeld worden door telemarketeers, tenzij je in het Bel-me-niet Register stond ingeschreven. Vanaf die datum werkt dit dus andersom: je mag vanaf dan alleen gebeld worden als je hier vooraf toestemming voor hebt gegeven. Daarom is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 gestopt. Echter geldt er dus voor goede doelen een uitzondering zodat je alsnog als donateur gebeld kunt worden zonder dat je hiervoor ooit toestemming verleend hebt. Ook nu kan er gebruik worden gemaakt van het ‘Recht van Bezwaar’. Daarnaast kan er een melding gemaakt worden via Meldpunt Telemarketing. De Autoriteit Consument & Markt houdt toezicht op de nieuwe Telemarketingregels.

Steun ons

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw belangen als donateur? Steun ons!