Nederlanders doneren graag maar delen liever geen adres en telefoonnummer

Uit onderzoek naar het donatiegedrag en de bereidheid van donateurs om persoonsgegevens te delen, blijkt dat in de afgelopen 6 maanden een ruime meerderheid van de Nederlanders gedoneerd heeft aan een goed doel.

Aan Nederlanders die niet hebben gedoneerd, is gevraagd naar de reden(en). De voornaamste reden dat mensen niet doneren, is van financiële aard, gevolgd door een gebrek aan interesse. Er bestaan ook zorgen over de bestemming van de gelden en de effectiviteit van het initiatief. Het is dus belangrijk dat goede doelen transparantie bieden over waar donaties naartoe gaan en delen wat er bereikt is en wordt met de ontvangen donatiegelden om het vertrouwen van potentiële donateurs te winnen.

Een meerderheid van de gevers heeft een voorkeur voor eenmalig doneren (62%). Een minderheid, maar nog steeds een substantiële groep van 38% van de donateurs, heeft een voorkeur voor een abonnement, zijnde een vast donateurschap op basis van incasso's.  

Donateurs delen, zo blijkt, liever geen adres en telefoonnummer met het goede doel waaraan gegeven wordt. Bij eenmalig doneren is maximaal 20 procent van de gevers bereid het adres of telefoonnummer te delen. Bij vaste donateurs met een abonnement loopt dit op naar 25 procent. Gevers delen liever alleen de naam en het e-mailadres als er gegeven wordt.

Donateurs zitten niet te wachten op telefoontjes vanuit goede doelen. Uit eerder onderzoek blijkt dat de benaderingswijze van donateurs via telefoon, op straat of aan de deur als onprettig tot zeer onprettig wordt ervaren. De minst prettige manier is nog altijd telefonisch. Maar liefst 91% ervaart dit als onprettig. Ondanks dat donateurs liever niet het adres of telefoonnummer delen, blijkt in de praktijk dat er nog steeds goede doelen zijn die verplicht deze persoonsgegevens vragen als er online eenmalig gedoneerd wordt. 

Bepaalde goede doelen profileren donateurs op basis van de verplicht gedeelde adresgegevens (postcode + huisnummer) met behulp van extern verkregen informatie aangeleverd door dataleveranciers zoals WOZ-waarde van een koophuis. Zowel Stichting Privacy First als Stichting Donateursbelangen betwijfelen of dergelijke profilering door goede doelen juridisch door de beugel kan. Graag zouden zij zien dat de Autoriteit Persoonsgegevens hier onderzoek naar gaat doen.

Donateurs blijken vaker bereid te zijn hun persoonsgegevens te delen als ze een abonnement nemen dan wanneer ze een eenmalige donatie doen. Bij een eenmalige donatie is 67% van de mensen bereid persoonsgegevens te delen, terwijl dit percentage bij een abonnement oploopt tot 76%. Dit verschil is statistisch significant. Desondanks verwerken goede doelen abonnementen alleen wanneer persoonsgegevens worden gedeeld.

Doel van het onderzoek, uitgevoerd door MSI Consultants, was om inzicht te krijgen in het donatiegedrag en de bereidheid om persoonsgegevens te delen.

Voor meer informatie en alle resultaten, zie: alle onderzoeksresultaten

Datum

10/3/2023

Trust Guard Security Scanned
Meer details
  • Trust Guard - Security Scanned
    Website is gescand op beveiliging Beveiligde scan geslaagd:
    Scanfrequentie:
  • Trust Guard - Malware Scanned
    Geen malware gedetecteerd Malwarescan geslaagd:
    Scanfrequentie:
  • Trust Guard - SSL Scanned
    Actief SSL-certificaat Versleuteld door:
    Vervaldatum: